Form 9
2020-2021 навчальний рік
ІІ семестр
Tuesday, the nineteenth of January.
Classwork
Mobile phones
Task 1. Ex.4, p.99 Read, translate and learn the words by heart.
Translate the sentences with them in Ex.3, p.98.
Task 2. Ex.9, p. 102. Answer 3 questions and write a short article (6 sentences) "Mobile phones: are they expensive toys?". Use words from Ex.4, p.99. Write the translation.
Form 9 Mobile phones
Useful phrases
the latest touchscreen devices |
новітні сенсорні пристрої
|
People spend their time on smartphones. |
Люди проводять свій час за смартфонами.
|
You can send messages and talk to someone in real life at the same time! |
Ви можете одночасно надсилати повідомлення та розмовляти з кимось із реального життя!
|
to post on Facebook |
опублікувати у Facebook
|
I’ll check my Instagram, Snapchat, Twitter. |
Я перевірю свій Instagram, Snapchat, Twitter.
|
78% of teens check their mobile devices at least hourly. |
78% підлітків перевіряють свої мобільні пристрої принаймні щогодини.
|
The biggest disadvantage of having a mobile phone is that we’re constantly being distracted from what’s happening in the real world. |
Найбільшим недоліком мобільного телефону є те, що ми постійно відволікаємось від того, що відбувається в реальному світі. |
Thanks to thousands of apps available to download, we're now able to do almost anything when we're out and about (doing the things you usually do). |
Завдяки тисячам додатків, доступних для завантаження, ми тепер можемо робити майже все, що завгодно (коли робимо те, що зазвичай робимо). |
There are a lot of advantages … but when you’ve got one of your best mates sitting right in front of you, maybe it’s time to switch off? |
Є багато переваг ... але коли у вас є один з ваших найкращих товаришів, який сидить прямо перед вами, можливо, пора відключитись?
|
Teenagers spend so much time on their phones at home instead of spending time with their friends in real life. |
Підлітки проводять стільки часу за телефонами вдома, а не проводять час із друзями в реальному житті.
|
Smartphone users spend their time on their gadget accessing social networking sites, watching videos and listening to music. |
Користувачі смартфонів проводять час за своїм гаджетом, відвідуючи сайти соціальних мереж, переглядаючи відео та слухаючи музику.
|
Smartphone capabilities can include maps, weather information and calculators. |
Можливості смартфона можуть включати карти, інформацію про погоду та калькулятори.
|
We have become addicted to our smartphones. |
Ми стали залежними від наших смартфонів.
|
It's so easy to become dependent on our phones, whether it's to find your way around with the map application or even just check the time. |
Настільки легко стати залежним від наших телефонів, чи то для того, щоб орієнтуватися за допомогою онлайн- карти, чи навіть просто перевірити час. |
As a result we're becoming more anti-social, choosing to consult the internet rather than talk face-to-face with other human beings. |
Як результат, ми стаємо більш антисоціальними, обираючи консультуватись в Інтернеті, а не розмовляти віч-на-віч з іншими людьми.
|
Next time you're out with your friends, put your phone away and see how long you can last without it. |
Наступного разу, коли ви будете з друзями, приберіть телефон і подивіться, як довго ви зможете протриматись без нього.
|
Everyone’s too busy checking their social networks and sending messages to have time to communicate face-to-face! |
Всі занадто зайняті перевіркою своїх соціальних мереж та надсиланням повідомлень, щоб мати час спілкуватися віч-на-віч!
|
People become obsessed with online communication |
Люди одержимі спілкуванням в Інтернеті
|
Also, at school we have loads of talks and stuff on how to stay safe online and most of us know that anything you post online is going to be there forever. |
Крім того, у школі ми маємо безліч розмов та іншої інформації про те, як захищатись в Інтернеті, і більшість з нас знає, що все, що ви розміщуєте в Інтернеті, буде там назавжди.
|
For me, one of the best things about online communication is that you can stay in touch with everyone at the same time, all the time. You know exactly what’s going on, when and where, so you never miss out on anything. I love the fact that you can update all your friends on what’s going on in your life and they can respond immediately with a like or a comment, so you feel like you’re together with people even though you might be completely alone sitting on a bus or at home. I share loads of photos, but I only post up my best edited shots. I hate it when people I know post photos of me not looking my best. |
Для мене одна з найкращих речей у спілкуванні в Інтернеті - це те, що ти можеш постійно підтримувати зв’язок з усіма одночасно. Ви точно знаєте, що відбувається, коли і де, тому ніколи нічого не пропускаєте. Мені подобається той факт, що ти можеш повідомити всіх своїх друзів про те, що відбувається у твоєму житті, і вони можуть негайно відповісти лайком або коментарем, тому ти відчуваєш, що ти разом з людьми, хоча ти можеш бути зовсім самотнім, сидячи в автобусі або вдома. Я ділюся купою фотографій, але публікую лише найкращі відредаговані знімки. Я ненавиджу, коли люди, яких я знаю, публікують фотографії, на яких я виглядаю не найкращим чином.
|
https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/writing/upper-intermediate-b2/comparing-two-charts
https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/video-zone/technology-addiction
https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening/advanced-c1-listening/living-online
Thursday, the fourteenth of January
Classwork
Engineering
Task.
Watch the video, try to understand the speaker https://www.youtube.com/watch?v=D9I35Rqo04E
Для кращого розуміння, Ви можете увімкнути субтитри (білий прямокутник біля позначки "налаштування")
Answer the questions:
1. Who is an engineer?
2. What do the engineers do?
3. What questions do the engineers ask themselves when they are working?
Find out the example of solving any problem by engineers that makes people's life more comfortable like the GOLDEN GATE BRIDGE and write about it in English.
Знайдіть приклад інженерних рішень, які зробили життя людей комфортнішим, як історія з Мостом Золоті ворота та напиши про него.
Це має бути 1 слайд з фото та коротким описом з використанням вивченої лексики, який Ви можете легко відтворити, а Ваші однокласники зрозуміти.
Tuesday, the twelfth of January
Classwork
Technology affects our life
І семестр
19/11/2020
Lesson 22. Homework тест ПРИРОДА.docx (21,4 kB)
22/10/2020
Lesson 16.
Thursday, the twenty-second of October
Classwork
Welcome to Ascania-Nova
Інструкція. Слова Ex. 1, p.44, Ex. 4, p.46 вивчити. Task 3 та Тask 4 виконати письмово в зошиті та фото роботи надіслати до 26.10.2020 року на envia1980@gmail.com
Task 1.
Ex. 1, p.44
1. Learn the words. Слова вивчити:
• a lion • a tiger • a deer • a hippopotamus • a fox • an orangutan • a hare • a parrot • a squirrel • an ostrich • a pelican • an emu • a swan • a crane • a kangaroo • a buffalo • a dove • a tulip • a snowdrop • a zebra •
• лев • тигр • олень • бегемот • лисиця • орангутанг • заєць • папуга • білка • страус • пелікан • ему • лебідь • журавель • кенгуру • буйвол • голуб • тюльпан • пролісок • зебра •
2. Say where you can see these species of animals and plants.
I can see a lion at the Zoo.
I can see a tiger in the Safari Park.
I can see an ostrich on a farm.
I can see a zebra in the wild.
Ex.4, p.46. Learn the words. Слова вивчити:
Vocabulary File
• to spread over • steppe • to occupy • species • a shelter • graceful • rare • endangered • a crane • a mammal • menace
• поширюватися по • степ • зайняти • види • притулок • витончений • рідкісний • зникаючий • журавель • ссавець •
Task 2.
Ex.3, p.45. Read an article about the Ascania-Nova Nature Reserve. Choose the most suitable heading from the list (A-F) for each part of the article (1-4). There is one extra heading which you don’t need to use. Прочитайте статтю про заповідник Асканія-Нова. Виберіть найбільш підходящий заголовок зі списку (А-Ж) для кожної частини статті (1-4). Є один зайвий заголовок, який вам не потрібно використовувати.
Task 3. Answer the questions in writing with translation:
- Where is the Ascaniia-Nova Nature Reserve situated?
- What parts is the area of the Nature Reserve occupied by?
- How many species of plants and animals have entered the Red Book of Endangered Species?
- What do rare and endangered species need?
- What plants and animals can you see wandering through Ascaniia?
- What does the Ascaniia-Nova Zoo have?
- What is Ascaniia-Nova nowadays?
- What will any visit to this Nature Reserve be?
8 points
Task 4. Match the terms with their meaning and translate the sentences.
- Askania Nova 2) A dendrological park 3) A zoo 4) A nature reserve
A. … is an area in which animals, especially wild animals, are kept so that people can go and look at them or study them.
B. … is an area of land protected by the government so that plants and animals can live there without being harmed.
C. … is a large park in which many species of local flora—trees and shrubs—are grown. Such parks serve as both research centers and tourist attractions.
D. …. is the oldest steppe reserve in the world which belongs in the top hundred of the most renowned protected areas of our planet, one of seven natural wonders of Ukraine
4 points
20.10.2020
Lesson 15. Historic landmarks
Мета. Практикуватися у вживанні лексики та описі історичних пам'яток
Tuesday, the twentieth of October
Classwork
Vocabulary:
6. proud
7. attraction
8. situated
9. Ukrainian
10. ancient
11. heritage
12. site
13. UNESCO
14. go sightseeing
Синоніми до слова beautiful https://friendsclub.com.ua/poleznie-sinonimi-k-slovu-beautiful
Task 1. Слова виписати в словник з перекладом, вивчити.
Task 2. Fill in the gaps and translate. Заповни пропуски та переклади (в зошиті) - 3 points:a. sightseeing b. landmark c. proud d. sightseeing e. attraction f. ancient
Task 3.Read the text “What are the world heritage sites?” on p.280. Answer the questions. Прочитайте текст “Що таке об’єкти світової спадщини?” на с.280. Дайте відповіді на запитання - 2 points:
What are the World Heritage Sites?
What Ukrainian landmarks are included in the World Heritage List?
2019-2020 навчальний рік
Шановні учні та батьки! Викладено матеріали усіх контрольних робіт. Якщо є можливість та час зробити заздалегідь, проходьте тести та надсилайте письмові завдання. Це прискорить процес оцінювання.
29.05.2020
Повторення.
Do you know who lives in Windsor Castle? Watch the video to find out and learn more about this fascinating and historic building!
Переглянути відео. Виконати вправи. https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/video-zone/windsor-castle
26.05.2020
Повторення.
Переглянути відео. читати за спикерами. https://youtu.be/XfMLuX5rpdUповторити до повного розуміння
21.05.2020
Інструкція: виконати вправи за посиланнями
https://learnenglishteens.britishcouncil.org/vocabulary/beginner-vocabulary/jobs
19.05.2020
14.05.2020
Lesson 65. Writing test. Семестровий контроль письма
В зошиті написати дату, Ваше ім'я та прізвище англійською. Writing.
Write an e-mail about your dream job to your English penfriend.
Use the plan below to help you:
1. what it is; яка це професія;
2. why it’s your dream job; Чому ти про неї мрієш;
3. how it matches your personality type; як вона відповідає твоїй особистості.
Suggested Answer:
Dear Marco,
Great to hear from you again! Hope to contact you soon.
I’ve just read that you want to know about my dream job. As you know, there’re many professions to choose from and make a decision, so it’s hard to make the right choice. (1) As to my choice, I want to be a programmer, (2) ‘cause I really like IT. I prefer programming to other jobs just because I’m a computer-crazy man. Programmers have no career limit. The next advantage is that you have to use your creativity and mind. Companies always hunt for good specialists, so I’ll be a good one.
(3) Of course, each profession needs hard-working, reliable, honest, efficient people, not nosy parkers or high-fliers. I’m a couch potato and an armchair sportsman, and can do scrupulous work, so this job’ll really suit me.
Well, I'd better run now. Looking forward to hearing from you.
Take care,
Max S
from Burenko, Valentyna English (Year 9) :
a textbook for the ninth form of secondary schools / Valentyna Burenko. —
Kharkiv: PH «Ranok», 2017. — 256 p. : ill.
30.04.2020
|
Щодо мого вибору, я хочу бути програмістом, тому що мені дуже подобаються інформаційні технології. |
I prefer programming to other jobs just because I’m a computer-crazy man. |
Я надаю перевагу програмуванню тому, що я божеволію від комп'ютерів. |
I am hard-working, reliable, honest. |
Я працьовитий, надійний, чесний. |
So this job will really suit me. |
Тож ця робота мені дуже підійде. |
- Top 10 jobs in Ukraine.
- what jobs will be popular in 10 years.
Lesson 60. What job will suit your personality.
Інструкція. Виконати завдання в зошиті. Розділити аркуш на 2 колонки. В одній записати англійський текст. В другій - його переклад. Надіслати фотокопії на envia1980@gmail.com.
Task 1. Do this test and check what job will suit your personality. Виконай тест та перевір, яка професія підходить твоїй особистості.
1. Do you like more...
a) to act before you think? b) to think before you act?
2. Do you like to explain things with... a) metaphors and analogies?
b) detailed descriptions?
3. Would you rather be...
a) superficially involved in lots of projects?
b) deeply involved in one or two important projects?
4. Do you tend...
a) to talk a lot and listen less? b) to listen more and talk less?
5. Are you...
a) more practical than imaginative? b) more imaginative than practical?
6. When working on a project would you rather...
a) think out loud and brainstorm with a group?
b) think through in your head and then share your ideas with others?
7. If you have new ideas...
a) you are not afraid of sharing them because you like new things . b) you share only if they are practical .
8. Do you prefer...
a) to learn new things?
b) to use what you know?
9. At work, do you...
a) enjoy being at the centre of the action? b) avoid being at the centre of the action?
10. Are you usually...
a) late - always running a few minutes behind? b) punctual - always on time?
11. Do people like to describe you as... a) overly emotional?
b) insensitive?
12. Are you... a) a realist? b) a dreamer?
13. Do you hate...
a) working with others? b) working alone?
Which job will really suit you?
This is a general description .
If you have more "a" answers.
You would be very happy in a career that allows you to work mainly in public . You want a career that allows you to be creative, to be involved with lots of people . Some careers that would be perfect for you are:
• an actor;
• a politician;
• a photographer; • a vet;
• a producer;
• a managing director;
• a teacher;
• a judge;
• a lawyer;
• a police officer.
If you have more "b" answers.
You like working and being alone . You like to avoid attention at all costs . You tend not to interact much with people around you . You enjoy spending time with a few close friends . You like to listen to others, but don't like sharing much about yourself .
Some careers that would be perfect for you are:
• an artist;
• a psychologist; • a booking clerk; • a carpenter;
• a designer;
• an electrician;
• a farmer;
• a financial analyst; • a librarian;
• a zoologist .
Task 2. Using your results of the test complete the sentenses. Користуючись результатами тесту, доповни речення.
I like....
So the career(s) of.......would be perfect for me.
Lesson 59. The qualities the jobs need
Task 1. Learn the new words. Вивчити слова, відпрацювавши вимову за допомогою за диктором. Завантаж аудіосупровід Dive 02. Ex 3.mp3 (1931852) . Читай та слухай одночасно. Слова записати в зошит, скласти з ними речення.
Listen and read the new words and their definitions. Make some sentences with these words.
1 . porter n
2 . postman n
3 . receptionist n
4 . make-up artist n
5 . delivery man n
6 . guide n
7 . waiter n
8 . waitress n
9 . temporary adj
10 . part-time adj |
a person whose job is to carry travellers' bags at railway stations, airports, etc .
a person whose job is to collect and de- liver letters, parcels, etc .
a person whose job is to welcome or deal with people arriving in a hotel or place of business or visiting a doctor, etc . a person whose job is to apply paint, powder, etc . on the face for improving someone's appearance
a person whose job is to deliver goods to people who have bought or ordered them
a person whose job is to show different places to tourists
a man whose job is to serve food at the tables in a restaurant
a woman who serves food at the tables in a restaurant
lasting for a limited time
working or giving work during only a part of the regular working time |
Task 2.
Listen and read the words and their definitions. Аудіосупровід Dive 02. Ex 10.mp3 (3893752)
1 . brave 2 . courageous 3 . creative 4 . calm 5 . cheerful 6 . careful 7 . communicative 8 . accurate 9 . efficient 10 . friendly 11 . intelligent 12 . generous
13 . helpful 14 . hard-working 15 . original 16 . optimistic 17 . persistent 18 . persuasive 19 . patient 20. risky 21 . serious 22 . sociable 23 .bold
|
courageous; not afraid of anything fearless having skills and imagination to pro- duce something new not upset, excited or nervous happy; giving somebody a feeling of happiness giving attention and help or demonstrat- ing a lot of attention to details having the ability to converse; talkative able to give correct and true information doing something thoroughly and well behaving in a pleasant way, open to communication with others having good learning, thinking and un- derstanding skills giving freely; willing to devote time, share money with the purpose to help others or just for pleasure useful and able to improve a situation; willing to help somebody putting a lot of efforts into a job while doing it new and interesting in a way that is dif- ferent from anything that existed before expecting good things to happen doing something in spite of difficulties able to convince somebody to do something able to wait for a long time without be- coming angry involving the possibility of something bad to happen thoughtful in nature or manner; danger- ous or bad enjoying spending time with other people courageous and self-confident; not afraid of making difficult decisions and taking risks
|
Make some sentences with these words.
I am ...
I am not...
My parents are...
My friend is...
Teenages are...
I can't stand .... people.
I prefer being......
Шановні учні! Прошу вчасно виконувати завдання.
21.04.2020
Unit 7. Jobs and occupations
Lesson 58. The world of professions
Task 1. Ex. 3a, p. 166. Learn the new words
Вивчити слова, відпрацювавши вимову за допомогою
https://dictionary.cambridge.org/
Task 2. https://youtu.be/x8tF2aQoukY Переглянути відео, повторюючи за спікером.
Тask 3. Ex.3b, p. 166 Read and complete the dialogues.
16.04.2020
Lesson 57. Підсумковий урок з теми "Mass media"
Інструкція. Скласти інтерв'ю, використовуючи усі фрази, подані нижче, записати в зошиті з перекладом та надіслати на пошту envia1980@gmail.com. За бажанням, можна проявити творчість та подати інтерв'ю у вигляді статті в журналі, відеозапису інтерв'ю членів сімї, тощо.
Task. You are doing research into the types of television programmes people watch. Read children's opinions about TV and ask different questions to find out what they think about TV programmes to make the interview.
-As I'm fond of music I enjoy watching musical programmes .
- I'm interested in sports events very much so I watch sports programmes to know the latest information about sports events and sportsmen .
- I like watching TV ever so much because it helps me to relax after school . I like all programmes. I only hate watching adverts.
- But as for me I mostly watch the commercials, so I know what new goods I can buy in our shops .
-I hate watching TV . I prefer to do sports, communicate with my friends, go for a walk, play the piano or read an interesting book .
-Frankly speaking, I watch TV when I want to get useful information . So, my favourite programmes are quizzes or game shows, "Animal Planet" and others.
-I only watch TV in order to know the latest news in the political and economic life of Ukraine and other countries.
- Well, and I watch documentary, news or weather forecast programmes and nothing more.
- I don't like watching TV but my brother is crazy about cartoons and feature films . He can't imagine his life without TV .
Пригадайте, як ставити питання, скористувавшись посиланням https://grammarway.com/ua/types-of-questions
14.04.2020
Lesson 56. Повторення.
Lesson 55.
09.04.2020
Lesson 55. My favourite programmes
Написання відгуку (рев'ю) на улюблену телепрограму (Programme review). За цю роботу ви отримаєте окрему оцінку.
Критерії оцінювання як за письмо тут https://osvita.ua/school/estimation/2395/
Вивчить слова
Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=7Yj3QQRH5cg
Answer the questions.
1. What is your favourite TV programme?
2. What kind of programmes is it?
3. Who conducts it?
4. What is the aim of the host of the programme? Describe the plot briefly.
5. Who takes part in the programme?
6. What do you like/dislike in the programme?
7. Would you recommend the viewers to watch it?
07.04.2020
Lesson 54. My favourite programmes
Complete the sentences:
TV is a good invention, because we can…
Watching TV a lot is bad for the people because…
I can live without TV because…
I can’t live without TV because…
Task 2.
Write down the dialogue Ex.8, p.153. Use the Gerunds.
26.03.2020
Television and radio
Інструкція до виконання завдання. В зошиті написати дату, Ваше ім'я та прізвище англійською. Надіслати на пошту envia1980@gmail.com фото виконаних завдань в зошиті.
Fill in the table: (Записати переваги та недоліки засобів масової інформації з перекладом)
Mass Media |
Advantages (pros) |
Disadvantages (contras) |
radio |
|
|
newspapers |
|
|
TV |
|
|
Internet |
|
|
Read the list of TV programmes.
a cartoon, a weather forecast, a sitcom, a wildlife programme, a news programme, concert show, sports news, a reality TV, a quiz show, a documentary
Fill in the chart of programmes
Types of Television or Radio Programmes |
||
Shows |
Informative programmes |
Series |
|
|
|
1. Which of them do you usually watch or listen to?
2. Which programmes have you never watched or listened to? Why?
3. Who can advise you to watch or to listen to a certain programme?
4. Do you normally follow your parents’ or your friends’ advice?
5. Which radio or TV programmes do you like best?
6. Which programmes do you prefer to watch? Why?
Unit 6. INFORMATION MAGIC: RADIO AND TV
Lesson 51-52. Mass media in our life
Інструкція. Всі завдання виконати в зошиті, зробити фотокопію, надіслати на пошту envia1980@gmail.com
Важливо! В зошиті після дати напишіть Ваше імя та прізвище англійською.
Task 1.
Tell what opportunities TV or radio can give you. Write down your sentences with translation. Склади речення про можливості, які телебачення та радіо дають тобі. Запиши з перекладом.
I have an opportunity I can I enjoy I like I hate I don’t mind of |
to be curious about get a picture of keep informed in |
sensational news recent events series quiz shows talk shows sports events study programmes music weather forecast an advertisement interesting items |
(to be) extremely interesting. (to be) important at the moment. |
Task 2.
Vocabulary
Do ex. 2, p. 145.
Study the Vocabulary File.
Вивчити нову лексику вправи, відпрацювавши вимову за допомогою https://dictionary.cambridge.org/ru/. Знайти слова в словнику, натиснути на гучномовець, відпрацювати вимову, повторюючи за диктором декілька разів.
Find out the words meanings and give their Ukrainian equivalents. Знайти еквіваленти, записати в зошит парами.
Засоби масової інформації, телебачення, радіо, газета, телерепортер, з’являтися, катастрофа / аварія, війна, захопливе видовище, |
a tabloid |
бульварна газета маленького формату з плітками та сенсаціями |
a broadsheet |
газета великого формату з якісною інформацією |
to intrude on (to meddle with) smb’s life |
втручатися у чиєсь життя |
to pursue |
ганятися, переслідувати, займатися |
reliable information |
достовірна інформація |
a murder |
вбивця |
a robbery |
крадіжка, пограбування |
to be guilty of smth |
бути винним у чомусь |
background information |
попередня / довідкова інформація |
inadequate |
невигідний, невідповідний |
to assume |
брати на себе, вважати, присвоювати |
falsehood / fake |
брехня, підробка, фейк |
Task 3.
Reading Do ex. 3, p. 146.
Read the text. Translate it and write down the translation of the sentences with highlighted words like this: Прочитайте та перекладіть текст. Випишіть речення з виділеними словами в таблиці
English |
Ukrainian |
|
|
Task 4.
Speaking
Do ex. 4, p. 146–147.
Урок 17.03.2020
Тема. Підсумковий урок урок з теми 5 "Англомовні країни"
Урок 12.03.2020
Тема: «Визначні місця Великої Британії. Дива Лонгліту»
Мета: підготовка до тематичного тестування з теми «Велика Британія»
Термін виконання: до 17.03.2020
Інструкція: виконати завдання письмово в зошиті, повторити лексику та правило вживання Герундія. Подібні завдання будуть в тематичному тестуванні.
Завдання можна завантажити за посиланням Лонгліт для учнів.doc (697856)