Виховна робота

Нові парадигми виховної роботи як виклик сучасності НП.pdf (406927)
 

Вимоги до плану виховної роботи

1. Стислий аналіз виховної роботи за минулий рік, оцінка її ефективності. Аналіз рівня вихованості учнів, знань та організаторських умінь працівників. Розкриття недоліків у виховній роботі, аналіз їх причин. Аналіз соціально-психологічних умов виховання в сучасний період. Визначення виховної проблеми, основних напрямків виховання на певний проміжок часу.

2. Мета, над реалізацією якої працюватиме педагогічний колектив.

3. Завдання на рік, семестр, їх концентрація в кожному розділі.

4. Розділи плану: організація методичної роботи з педагогічними працівниками; організація діяльності учнів; соціально-педагогічна допомога учням, які потребують особливої уваги; профілактика правопорушень учнів; антинаркотична, антиалкогольна пропаганда та інша робота з батьками; координація діяльності з позашкільними закладами та іншими соціальними інституціями; аналіз виконання.

Планування повинно відповідати наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 №1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», метою яких є створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських та загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделей виховних систем у загальноосвітніх навчальних закладах України. Здійснювати планування необхідно згідно рекомендацій Управління освіти за тематичними місячниками.

 

Вимоги до оформлення наказів

  1. Кожен наказ має номер, дату і заголовок. Заголовок повинен бути коротким і точно відображати зміст наказу.
  2. Текст наказу складається з двох частин:

а)   констатаційної (преамбули);

б) розпорядчої (резолютивної).

Констатаційна частина

  • У констатаційній частині викладаються факти, обставини, міркування, причини, які стали підставою для видання даного наказу.
  • Преамбула викладається стисло й лише з тих питань, з яких даються розпорядження в резолютивній частині. Кожна нова думка оформляється з абзацу.
  • Якщо підставою для видання наказу є розпорядчий документ вищестоящої організації, то в констатаційній частині вказується назва, номер, дата і за­головок до тексту розпорядчого документа, а також передається зміст того розділу документа, який стосується школи, що видає наказ.
  • Якщо в констатаційній частині наказу потрібно підкреслити роль конкретної особи, то необхідно використовувати  активну форму ( записують П.І.П. конкретної особи).
  • Якщо ж факт, про який ідеться в наказі, має більше значення, ніж роль конкретної особи, чи йому надається узагальнювальне значення, використову­ють пасивну форму («не забезпечується дотримання плану виховної роботи…»)
  • Констатаційна частина може бути відсутня, якщо намічена дія не потребує роз'яснення.

Розпорядча частина

  • Текст розпорядчої частини повинен мати наказову форму висловлювань і починатися словом «НАКАЗУЮ», яке друкується  в окремому рядку великими літерами.
  • Якщо констатаційна частина відсутня, то розпорядження наказу викладається без слова «наказую» (наприклад, накази про зарахування учнів у школу тощо).
  • У розпорядчій частині кожен пункт повинен відповідати на три запитання: кому? що? до якого часу?
  • У розпорядчій частині (після слова «наказую») перелічуються всі дії для виконання підлеглими, структурними підрозділами й посадовими особами, до яких звернений наказ.
  • Розпорядча частина може ділитися на пункти й підпункти, якщо наказ передбачає виконання різних за характером дій.
  • Кожен пункт і підпункт нумерується тільки арабськими цифрами.
  • Пункти наказів не повинні суперечити один одному.
  • Пункт починається із зазначення виконавця та конкретної дії, вираженої дієсловом у неозначеній формі (забезпечити, встановити, здійснити, розробити і т. ін.).
  • Посадова особа вказується як виконавець тільки тоді, коли наказ стосується безпосередньо конкретної особи. У такому разі вказується повна назва посади виконавця. Прізвище, посада, назва структурного підрозділу пишуться в давальному відмінку.
  • Прізвища осіб у межах одного пункту слід розташовувати в алфавітному порядку.
  • В останньому пункті розпорядчої частини вказуються особи, на яких покладається контроль за виконанням наказу. Його починають словами: «Контроль за виконанням даного наказу покладається на...» (повна назва посади і прізвище записуються у знахідному відмінку).
  • Якщо до наказу є додатки, то перед підписом директора подається їх перелік.
  • Накази підписує директор школи.
  • 3 наказом повинні ознайомитись усі названі в ньому особи, котрі розписуються про ознайомлення з наказом. В окремих випадках накази доводяться до відома всіх працівників і вивішуються для ознайомлення з їхнім змістом.
  • Нумерація наказів ведеться впродовж календарного року.
  • Наказ вступає в дію з моменту його підписання.

Звертаємо увагу, що наказ має не тільки адміністративно-правове, а й виховне значення, тому його формулювання повинні вирізнятися вичерпною точністю й високою куль­турою викладу.

За змістом накази мають бути:

  • науково обґрунтованими і грамотними;
  • повноважними;
  • законними (не суперечити нормативним документам і законам);
  • обґрунтованими (на основі констатації фактів);
  • несуперечливими за змістом;
  • своєчасними (відповідати духові часу і потребам);
  • ясними, чіткими, мати логічну послідовність, завершеність;
  • із зазначенням прізвищ конкретних осіб і терміну виконання.

Вимоги до ведення книг ВШК

  1. Книга для запису висновків і рекомендацій за наслідками внутришкільного контролю є одним із обов’язкових атрибутів шкільної документації. Її  ведуть усі члени адміністрації школи в індивідуальному порядку.
  2. Зберігаються ці книги протягом навчального року відповідно в директора та його заступників, потім – у шкільному архіві впродовж п’яти років.
  3. Книги обов’язково пронумеровуються, прошнуровуються і скріплюються підписом директора та печаткою школи.
  4. Всі записи в книгах повинні вестись чітко, акуратно чорнилом або пастою.
  5. Перша сторінка книги повинна містити:
  • Назву книги.
  • Прізвище, ім’я, по батькові членів адміністрації
  • Дату початку і дату закінчення ведення книги.

Розпочата :______________

Закінчена  :____________

Друга сторінка книги визначає перелік об’єктів контролю.

Дата: ________________________________________________________

Клас(и)    _____________________

Форма заходу: _________________________________________________

Тема:____________________________________________________________

Мета заходу:___________________________________________________

Хто проводить:__________________________________________________

    Мета відвідування:______________________________________________

 ОРІЄНТОВНА СХЕМА АНАЛІЗУ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

Заступник директора школи з виховної роботи здійснює облік, контроль і аналіз виховної роботи. Результати контролю та аналізу фіксуються в книзі внутришкільного контролю в довільній формі за такою схемою:

1. Аналіз готовості педагога або колективу вихованців до проведення виховного заходу за такими критеріями:

  • наявність мети й завдань виховного заходу;
  • врахування рівні вихованості учнів під час визначення мети й завдань заходу;
  • визначення місця заходу в загальній системі виховної роботи.

2. Аналіз процесу підготовки виховного заходу за такими критеріями:

  • роль класного керівника;
  • роль учнівського активу;
  • злагодженість роботи колективу в процесі підготовки заходу;
  • роль учнівської організації, органів самоврядування;
  • надання педагогам тактової допомоги учням;
  • адекватність розподілу обов’язків;
  • термін виконання, облік роботи.

3. Аналіз проведення виховного заходу за такими критеріями:

  • організація заходу (оформлення, обладнання приміщень; чіткість, організованість, злагодженість роботи; активність учнів;
  • доказування і раціональність використання часу; врахування педагогом вікових особливостей школярів; організація співпраці зі старшими учнями, батьками, громадськістю тощо);
  • зміст заходу (зв’язок із життя школи, села чи  міста, держави;
  • актуальність; врахування проблемних питань, які хвилюють учнів; правдивість відтворення реалій життя; врахування вікових та індивідуальних особистостей виконавців та учасників).

4. Аналіз методики проведення виховного заходу за такими критеріями:

  • оптимальність вибору форм проведення заходу;
  • роль педагога, учнівського активу в проведенні заходу;
  • наявність елементів дискусії, відкритого обміну думками;
  • активність учасників, емоційність заходу;
  • рівень самостійності, творчості, ініціативності учасників.

5. Аналіз результативності заходу за такими критеріями:

  • досягання мети виховного заходу;
  • цілісність заходу;
  • досконалість частин заходу.

6. Загальні висновки та рекомендації.

Самоаналіз діяльності вчителя під час підготовки та проведення виховного заходу

  1. Оцінювання педагогічного обґрунтування виховного заходу, доцільності його проведення та обраної форми.
  2. Визначення місця виховного заходу в системі виховної роботи класу, його зв’язки із навчальною та виховною діяльністю.
  3. Оцінювання ступеня досягнення мети заходу.
  4. Характеристика учасників заходу, охоплення їх активною діяльністю під час складання плану, підготовки та проведення заходу.
  5. Оцінювання результативності виховного заходу, його пізнавальної та виховної цінності.
  6. Оцінювання психологічного стану учнів під час підготовки й проведення заходу.
  7. Визначення позитивних сторін та недоліків у проведенні заходу.
  8. Висновки на майбутнє. 

За матеріалами artmmk.klasna.com/uk/site/naradi-zastupnikiv-direkt.html